همراز
 
قالب وبلاگ

اضطراب یکی از شایع ترین اختلالات نوروتیک است که همه انسان ها در شرایط مختلف آن را تجربه می کنند و دارای انواع و درجات مختلف است که یکی از انواع آن اضطراب در زمان امتحان است که دانش آموزان در زمان ارزیابی در پایان سال تحصیلی دچار آن می شوند.در تعریف اضطراب امتحان باید گفت: نوعی مشغولیت ذهنی است که دانش آموز درباره نتیجه امتحان و یا در ارزیابی خود به همراه دارد. اضطراب سازنده نوعی از اضطراب است که شخص را برای فعالیت درسی و برنامه ریزی منظم تر سوق می دهد و معمولاً شخص را فعال و توانمند می سازد تا بتواند نتیجه بهتری از مطالعه خویش به دست آورد.
اضطراب مشکل آفرین نوعی از اضطراب است که با دلهره و تشویش زیاد همراه بوده و با درگیری ذهنی و تصوری که مبنی بر موفق نبودن در امتحان است، وسواس مطالعه کردن مثل خواندن بیش از حد، بی توجهی به خواب و غذا همراه می شود.


نشانه های اضطراب سازنده
۱ـ دانش آموز علاوه بر نشان دادن حساسیت مناسب به درس، روند زندگی معمولی خویش را ادامه می دهد. مثل: خوردن، خوابیدن و حرف زدن با خانواده.

۲ـ دانش آموز هنگام مطالعه نوعی از هیجان مثبت دارد.

۳ـ بیشترین وقت خود را برای خواندن درس صرف می کند نه همه وقت خویش را.
۴ـ با آرامش و اطمینان بیشتری مطالعه می کند.
۵ ـ عوامل محیطی تاثیر کمتری بر او دارند.
۶ ـ آنچه را که مطالعه می کند به راحتی می تواند در ذهنش نگه دارد و یا به حافظه بسپارد.
 
نشانه های اضطراب مشکل آفرین
۱ـ بدون اطمینان درس می خواند.

۲ـ در موقع خواندن درس، به نتیجه امتحان بیشتر فکر می کند تا به یادگیری.۳ـ مشغولیت ذهنی بخش وسیعی از ذهن و سیستم روانی اش را در برمی گیرد و موجب می شود درباره موفقیت و عدم موفقیت خود، مطالبی را بر زبان آورد.۴ـ احساس دلشوره و تشویش مداوم دارد. ۵ ـ افکار و نگرش منفی دارد.۶ ـ اضطراب او با نشانه های روان تنی مثل درد در ناحیه معده، شکم و حالت تهوع همراه است.۷ـ اختلال در خوردن مثل پرخوری یا کم خوری.۸ ـ اختلال در خواب، پرخوابی یا کم خوابی یا کرختی روزانه.۹ـ نداشتن تمایل برای خواندن کتاب و گاهی تلاش مضاعف برای بیشتر خواندن درس ها.۱۰ـ لجبازی و بهانه گیری های مختلف می کند.۱۱ـ گریه های طولانی و بی علت دارد.
* علل وجود اضطراب امتحان
۱ـ کمال گرایی یا ایده آل بودن (شخص دوست دارد همیشه جزو برترین ها باشد.)۲ـ نداشتن آمادگی قبلی (شخص به خاطر مطالعه ناکافی و یا برنامه ریزی منظم یا ضعف بنیه علمی دچار اضطراب می شود.)
۳ـ ترس از دست دادن موقعیت خویش در خانواده
۴ـ فشار بیش از حد والدین (تذکرات مکرر والدین برای مطالعه بیشتر فرزند، او را دچار اضطراب می کند.)
۵ـ والدین مضطرب (گاهی اوقات والدین مستقیماً چیزی درباره اضطراب امتحان نمی گویند، اما خودشان در زندگی مضطربند. فرزند اضطراب والدین را درونی کرده و روی مسئولیت اصلی خویش یعنی درس خواندن متمرکز می کند.)۶ ـ رقابت (دانش آموزی که در کلاس یا بین اقوام و دوستان خود، نوعی احساس رقابت با آنان دارد.)۷ـ رفتار معلم و مدرسه در جلسه امتحان (سختگیری و مقررات سخت و نامطلوب سر جلسه امتحان، این که معلم و ناظر امتحان با بیان مطالبی یا مقرراتی اضطراب را در دانش آموز ایجاد می کند.)۸ ـ مقایسه کردن (والدینی که فرزند خویش را با دیگران مقایسه می کنند و یا تاکید بر موفقیت دیگران و ضعف فرزند خویش دارند.)
۹ـ وعده نامناسب دادن (والدینی که پاداش یا امکان مناسبی را به شرط کسب نمرات برتر (بیست) به فرزند خویش می دهند، احساس از دست دادن پاداش در نظر گرفته شده نوعی اضطراب برانگیز است.)

 راه حل های عملی برای کاهش اضطراب امتحان
۱ـ مطالعه و مرور بیشتر و تقویت بنیه علمی ( مطالعه بیشتر دانش آموز موجب تقویت اعتماد به نفس در امر یادگیری و پاسخ دهی او در امتحان می شود.)
۲ـ پائین آوردن سطح انتظار (هر چه انتظار پائین تر باشد (گرفتن نمره بیست) امکان درونی کردن آرامش و کاهش اضطراب و در نتیجه موفقیت بهتر در امتحان حاصل می شود.)

۳ـ پذیرش توانمندی های خود (ایجاد این احساس که من (دانش آموز) تلاش خود را انجام دادم و حتماً موفقیت خوبی را به دست خواهم آورد.

)۴ـ توجه به نکات مثبت و موفقیت های گذشته (آن دسته از موفقیت هایی را که در گذشته تجربه کرده، در ذهن خود بیاورد.)

۵ـ برطرف کردن ضعف بنیه علمی (تلاش برای برطرف کردن ضعف بنیه علمی از طریق کمک گرفتن از دوستان، معلم یا دانش آموزان زرنگ و کتاب های کمک درسی...)

۶ ـ مقایسه با خود (ایجاد این فکر که هر کسی توانمندی های مخصوص به خود را دارد.)

۷ ـ پرسش و پاسخ های مکرر (پرسش و پاسخ های پی درپی از خود سبب آگاهی از فرآیند یادگیری، پردازش اطلاعات مجدد و تقویت اعتماد به نفس بیشتر و در نتیجه کاهش اضطراب می شود.)

۸ ـ استراحت کوتاه بین زمان های درس خواندن (دانش آموز در حین مطالعه بین درس، فرصت کوتاهی را برای استراحت خود اختصاص می دهد، این امر سبب به یادسپاری بهتر مطالب خوانده شده در ذهن می شده و همچنین سبب تقویت روحیه و سلامت روانی و کاهش اضطراب می شود.)

۹ـ توکل به خدا (یاد خداوند آرام بخش دل هاست، در زمان قبل از امتحان به خداوند توکل کنیم تا هر آنچه را که خوانده ایم به یاد آوریم.)

۱۰ ـ تنفس عمیق (تنفس عمیق قبل از شروع جلسه امتحان موجب می شود تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد و آرامش جسمی بهتری را به دست بیاوریم.

۱۱ـ نگاه کردن به یک یک سؤالات (اگر به یکباره به همه سؤالات امتحانی نگاه کنیم ممکن است در بین سؤالات به سؤالی برخوریم که یاد نگرفته باشیم و موجب اضطراب شود و در نتیجه سؤالات دیگری را هم که یاد گرفته ایم، قدرت پاسخگویی را از دست بدهیم.

 وظایف خانواده برای کاهش اضطراب
۱ـ به فرزندان یادآور شویم که تو زحمات خود را کشیده ای و نتیجه امتحان هر چه باشد برایمان ارزشمند خواهد بود.

۲ـ تلاش کنیم تا فضای درون خانواده در آرامش و سلامت روانی باشد.

۳ ـ سعی کنیم در زمان امتحانات از شرکت در مراسم و میهمانی ها و رفت و آمدهای خانوادگی دوری کنیم.

۴ ـ در صورت وجود مشکل در خانواده حتی المقدور در حضور دانش آموز مطرح نکنیم.

۵ ـ با کلام خود سعی در مطرح کردن یا زنده نگه داشتن توانمندی های مثبت فرزندمان داشته باشیم.

۶ ـ از تحقیر و سرزنش مثل تو حساسیت زیاد به درس داری و بی عرضه هستی خودداری کنیم.

۷ ـ ایجاد ارتباط مناسب با فرزند، اگر فرزندمان بخواهد از دلواپسی خود از امتحان موضوعی را به ما بگوید پنهان کاری نکند و یا ترس از بیان احساسش نداشته باشیم.

۸ ـ شرایط منزل را به گونه ای فراهم کنیم که فرزندمان زودتر از موعد در شب قبل از امتحان بخوابد.

۹ـ ایجاد احساس مثبت در فرزند (با گفتن این جملات «ما به توانمندی های تو آگاه هستیم» و «برای ایجاد ارزش های مثبت تلاش کنیم.»)
۱۰ـ پیشنهاد مصرف مواد لبنی مثل شیر و ماست و مواد قندی در شب قبل از امتحان (تاکید متخصصین تغذیه برای این امر) موجب آرامش فرزندمان می شود.
۱۱ـ با حفظ خونسردی و ایجاد آرامش در خودمان، روزهای امتحانی را برای فرزندمان آرام کنیم.
۱۲ـ زودتر از موعد، فرزندمان را از خواب بیدار کرده تا عوامل محیطی مثل دیررسیدن و ترافیک فرزندمان را دچار اضطراب نکند.

نویسنده: دکتر پرویز رزاقی شهرستانی‎/ روانشناس

[ ۱۳۸۸/۱٠/۱٠ ] [ ۸:۳٧ ‎ق.ظ ] [ فاطمه بوجار ]

اضطراب:

منظور از اضطراب هیجان ناخوشایندی است که با اصطلاحاتی مانند نگرانی ،دلشوره و ترس و ... بیان می شود و همه ما انسانها درجاتی از آن را گاه گاه تجربه می کنیم. اکثر ما در روبه رو شدن با موقعیتهای تهدید آمیز یا فشارزا احساس اضطراب و تنش می کنیم که این نوع احساسات واکنش های بهنجاری در برابر فشار روانی هستند و اضطراب زمانی نابهنجار محسوب می شود که روال عادی و طبیعی زندگی را مختل نماید.

تعارض ها،ناکامیها،خطر آسیب بدنی و به خطر افتادن عزت نفس و وارد آمدن فشار برای انجام کارهایی بیشتر از توانائیهای آدمی در وی اضطراب ایجاد می کند . برای مثال اگر سطح امتحان بیشتر از میزان آمادگی دانش آموز باشد در او اضطراب ایجاد می کند و عملکرد او را تحت تأثیر قرار می دهد . اگر چه آموزگاران کمتر به اضطراب امتحان می اندیشند ولی دانش آموزان می دانند که امتحان آنها را مضطرب می کند.و در نهایت مشکلاتی را برایشان به وجود می آورد ؛ بعضی از دانش آموزان در طول امتحانهای سرنوشت ساز (امتحان سوم یا ترم آخر) دچار ترس شدید می شوند، ضربان قلبشان تند می زند ، دستهایشان می لرزد،عرق می کنند و احساس می کنند که ذهنشان خالی شده است وقتی سئوالی را می خوانند احساس می کنند که گیچ شده اند و منظور سؤال را متوجه نمی شوند و فکر می کنند هر چه خوانده اند فراموش کرده اند در نهایت یا سؤال را بدون پاسخ رها می کنند و یا پاسخ بی ربط و نادرستی را می نویسند. در اینجا آنها به اهمیت امتحان و عدم موفقیت خود فکر می کنند و همه این عوامل اضطراب آنها را بالا می برد و عملکردشان را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد. در اینجا این سؤال به ذهن می رسد که آیا اضطراب همیشه اثرات  نا مطلوبی بر یادگیری و یادآوری آطلاعات دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که اضطراب همیشه مخرب و ویرانگر نیست. بلکه اگر میزان آن زیاد و شدید باشد عملکرد فرد را دچار اختلال می کند،پس می توان گفت:اگر اضطراب متوسط باشد مطلوب خواهد بود چون که فرد را بر می انگیزد تا تلاش بیشتری نماید.

 

١-نداشتن آمادگی کافی برای امتحان2-وجود رقابت درسی زیاد بین دانش آموزان3- سختگیری بیش از حد خانواده در مورد نمرات امتحانی 4- ترساندن کودک یا نوجوان از امتحان بوسیله اعضای خانواده یا اولیاء مدرسه 5- وجود برخی مشکلات روانی مثل وسواس و... 6- ترس از عدم موفقیت در امتحان و ادامه تحصیل

برای کاهش اضطراب منفی ناشی از اضطراب امتحان بر عملکرد دانش آموزان توجه به نکات زیر ضروری است:

1- معلمین و مسئولین باید مراقب حالات دانش آموزان باشند و تلاش کنند تا جلسه امتحان را از حالت اضطراب زا بودن خارج کنند و به دانش آموزان کمک کنند تا به آرامش خاطر به سؤالات پاسخ مناسب بدهند. 2- به تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه لازم نشان دهند و اگر تعیین وقت برای امتحان ضروری نیست از آن چشم پوشی کنند و اگر هر ضرورت داشته باشند باید رعایت حال دانش آموزان کند دست را نیز بنمایند.3- والدین از وحشتناک جلوه دادن امتحان جداً خودداری کنند و به نمره دانش آموزان اهمیت کمتری بدهند. 4- دانش آموزان با آمادگی بیشتری در جلسه امتحان حاضر شوند و کمتر به اهمیت امتحان فکر کنند و امتحان را صحنه مبارزه و جنگ تلقی نکنند در نظر بگیرند که امتحان وسیله و موقعیت مطلوب و مناسب برای سنجش آموخته های قلبی آنان است.

برای کاهش اضطراب امتحان رعایت نکات زیر در روز امتحان به دانش آموزان توصیه می شود.

1) حداقل سه ساعت قبل از امتحان به هیچ عنوان چیزی مطالعه نکنند.

2) بجای مطالعه اندوخته های ذهنی خود را مرور کنند.

3) در مرور ذهنی شتاب نکنند.

4) در مرور کردن به هیچ عنوان به کتاب یا جزوه مراجعه نکنند.

5) مطالعه نمونه سؤالات و دقت در پاسخ آنها به کمک اندوخته ای ذهنی و بدون    مراجعه به کتاب و جزوه مفید و مؤثر است.

6) برای پاسخ دادن به سؤالی که پاسخ آن را نمی دانند متحمل فشار عصبی نشوند ، ممکن است یک سؤال را در ابتدا نتوانند پاسخ دهند. ولی با اندگی تأمل و مطالعه بقیه سؤلات به جواب آن یک سؤال هم خواهند رسید.

7) اگر در مرور ذهنی با مطلبی مهم روبرو شدند به کتاب مراجعه کرده و فقط به دنبال همان مطلب گنگ و نامفهوم باشند و پس از یافتن آن کتاب را ببندید.

8) تلقین آرامش و عدم اضطراب در صد موفقیت را بالا می برد.

9) فهمیدن سؤالات امتحانی سی درصد موفقیت امتحان را تضمین می کند،چون برخی از دانش آموزان به علت عجله کردن و نفهمیدن سؤال گاهی با آنکه جواب آنرا می دانند ولی پاسخ اشتباه می دهند و از نمره ای که حق آنهاست محروم می شوند.

10)برای قبل و بعد از امتحان هیچ کاری را برنامه ریزی نکنید، چون این برنامه ها تمرکز شما را در این امتحان از بین می برد.

11) در موقع امتحان علاوه بر جهات روحی از نظر جسمی نیز باید خود را تقویت کنند و این استفاده از مواد غذائی مقوی و کم حجم امکان عمل با پذیر است.

12) اگر قبل از امتحان از غذائی سنگین استفاده کرده اند خوب است به وسیله پیاده روی و ورزش سبک به هضم آن کمک کنند.

13) از نظر لباس ، سردی یا گرمی هوا را در نظر بگیرند.

14) پانزده دقیقه قبل از امتحان در فضای برگزاری امتحان حضور به هم رسانند.

15) آشنایی با ممتحنین و افراد حاضر در جلسه خوب است،زیرا آشنایی به حالات جسمی و روحی و طرز برخورد یا راه رفتن آنها کمتر موجب حواس پرتی خواهد شد.

16) آشنایی با فضای جلسه و وضعیت درها و پنجره ها ،نور و گرما یا سردی هوا نیز برای امتحان لازم است.

لازم است تا صدای خاصی از در و پنجره ها که سبب از بین رفتن آرامش می شود شنیده نشود.

[ ۱۳۸۸/۱٠/۱٠ ] [ ۸:۳٢ ‎ق.ظ ] [ فاطمه بوجار ]

عواملی که باعث اثر بخشی مطالعه می شود :

 

میزان اثر بخشی هر کدام از عوامل زیر بستگی به خود فرد و چگونگی استفاده از آنها راد ارد.

 

  1١-داشتن آرامش: انسان زمانی مطالب را آسانتر و سریعتر فرا می گیرد  و به خاطر می سپارد که در آرامش باشد و آنچه توجه و دقت او را مختل میکند و مانع یادگیری و به خاطر سپاری او میشود خستگی – اضطراب-نگرانی و اشتغال خاطر است پس برای ثمر بخش بودن مطاله ضرورت دارد آرامش خاطر داشته باشید.

2-داشتن تمرکز حواس : داوطلبانی که از تمرکز حواس بالاتری برخوردارند و مطالعه را با سرعت بیشتری انجام می دهند و در یادآوری و باز خوانی مطالب موفق ترند.

3-سازماندهی مطالب: اگر مطالب به طور سازمان یافته و منظم وارد حافظه شود براحتی و با سرعت زیاد می توان انها را به یاد آورد.در واقع سازمان دهی نظم بخشیدن به مطالب یاد گرفته شده است. ودبه گونه ای که مسائل و عناوین اصلی و فرعی آن مشخص شود..

4-استفاده از مهارتهای تقویت حافظه: عملیات –ثبت –ضبطو یادآوری به عهده حافظه است و همه ما نیازمند حافظه هستیم و ناپلئون معتقد بود (سر بدون حافظه مانند میدانی است که هیچ گونه علامت و نشانی در آن نیست) دانش آموزان باید مهارت های تقویت حافظه را فرا گیرند از جمله:برقرای ارتباط بین مطالبی که می آموزید – استفاده از تجارب قبلی در تثبیت مطالب جدید –استفاده از مشابهت ها و تضاد ها – تبدیل مطالب به رمز های خاص وچندین مهارت دیگر......

5-برنامه ریزی: برناه ریزی سرعت و نظم مطالعه را بیشتر میکند که فرد به همه کارهای درسی و مطالعتی و کارهای شخی وروز مره خود نیز برسد.

6- داشتن انگیزه و علاقه: انگیزه و علاقه باعث می شود که شخص با انگیزه بیشتری مطاله کند و از خستگی و کسالت به دور باشد وو مطالب را به خوبی به ذهن بسپارد.

7-استراحت به موقع:هر چند ممکن است در حین مطاله کردن احساس کسلت و خستگی جسمی نکنید ولی به منظور جلوگیری از خستگی روانی بعد از 5/1 یا 2 ساعت مطاله استراحت چند دقیقه ای برای مغز لازم و ضروری است.

8-سلامتی جسمی و روحی: سلامتی بهترین کمک برای حافظه است زیرا وقتیفرد احساس خویب داشته باشد پر انرژی است ومغز او به مراتب بهتر عمل دریافت و ضبط اطلاعات را انجام می دهد.

9- تغذیه مناسب:در طول برنامه مطالعاتی به وضع تغذیه خود توجه داشته باشید به طوری که غذا را به موقع بخورید و به کیفیت آن نیز توجه داشته باشیدچون برای فراگیری – تثبیت وبه یادآوری مطالب نیاز به حافظه است و کار کرد حافظه نیز در گرو کار مغز است توجه به تغذیه و استفاده از غذاهای دارای کلسیم و فسفر در واقع توجه به تغذیه مغز است و تغذیه مغز نیز کمک به حافظه و یادگیری می کند.

10-تنفس صحیح: سلول های مغزی نیاز به اکسیژن دارند بخصوص زمانی که فرد کار فکری می کند این نیاز به مراتب بیشتر می شود به همین علت با تنفس عمیق و صحیح اکسیژن کافی و لازم را وارد بدن کنید تا از طریق گردش خون به مغز شما برسد.

11- ورزش: تحرکات بدنی می تواند سما را با نشاط و سر حال کند و خستگی و کسلی شما را دور کند پس میتوانید با انجام حرکات ساده ورزشی و یا20 دقیقه پیاده روی تند شرائط مناسبی را برای مطالعه خود فراهم کنید.

12-خواب به موقع و کافی: خواب به موقع و منظم فراگیری و حافظه را تقویت می کند و شرائط مطلوبی را برای مطالعه فراهم می سازد در شبانه روز 6 تا 8 ساعت خواب کافی است.سعی کنید شبها 6 ساعت و بعد از ظهر ها نیز نیم ساعت استراحت داشته باشید توجه داشته باشید که کم خوابی و پر خوابی هر دو خسته کننده است.

 13- درک مطلب: سعی کنید در هنگام مطاله مطالب را خوب بفهمید و به حافظه بلند مدت خود انتقال دهید و به این وسیله بازدهی واثر بخشی مطالعه خود را افزایش دهید.

14-محل مناسب برای مطالعه: به محل مطالعه خود توجه کنید  وسعی کنید آن محل برای شما خوشایند و با نشاط باشد.

15-زمان مناسب برای مطالعه: معمولا زمان مناسب برای مطالعه را خود افراد تجربه می کنند در واقع زمان هائی مطالعه کنید که اثر بخش و موثر باشد ودر زمان هائی که مطالعه اثربخش نیست مثل: بعد از هر وعده غذا –یا نیمه های شب که خسته و خواب آلود هستید از مطاله بپر هیزید.

16- روابط اجتماعی: بعضی از دانش آموزان در زمان مطالعه برای امتحانات روابط اجتماعی و فامیلی خود را قطع می کنند تا اینکه به مطالعه آنها لطمه ای نخورد اما ناخود آگاه با این رفتار خستگی روانی خود را افزایش می دهند بنابراین لازم است زمانی را به این کار اختصاص دهند اما مواظب باشند این کار حساب شده وطبق برنامه باشد تا به برنامه ریزی لطمه ای وارد نشود.

[ ۱۳۸۸/۱٠/۳ ] [ ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ ] [ فاطمه بوجار ]

 درباب زیارت عاشوراآمده است:
1- اگر قرائت صدبار لعن و سلام در هنگام زیارت عاشورا باعث عسر و حرج و یا سبب نخواندن زیارت عاشورا شود اگر چنانچه بعد از هر بخش از لعن ها و سلام ها بگوید: «تسعا و تسعین مره» ان شاءالله ثواب زیارت کامل را خواهد داشت.
2- در مفاتیح الجنان چند جمله در حاشیه زیارت عاشورا آمده یعنی «و بالبرائه ممن قاتلک و نصب لک الحرب و بالبرائه ممن اسس اساس الظلم و الجور علیکم و ابرء الی الله و الی رسوله»
چون در خیلی از کتب ادعیه معتبره این جملات جزء زیارت عاشورا آمده لذا خواندن این جملات الزامی است.
3- یکی از ویژگی های زیارت عاشورا : علاوه بر ثواب عظیم اخروی که ذکر شد- باعث برآورده شدن حاجت های لاعلاج است، بدین سبب سفارش می شود هرکس برای هر حاجتی که متوسل به این زیارت شریف می شود، 40 روز مرتب آن را قرائت نماید و افضل اوقات آن نیز بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب است.
4- بعد از خواندن زیارت عاشورا حتما دو رکعت نماز زیارت امام حسین(ع) را بخواند که همانند نماز صبح می باشد.
5- بعد از زیارت عاشورا و دو رکعت نماز، دعای علقمه را نیز بخواند که در مفاتیح الجنان با نام «دعای بعد از زیارت عاشورا» آمده است.
6- اگر کسی بتواند زیارت عاشورا را روزی دو بار بخواند خیلی خوب است، یعنی یکبار اول شب و یا آخر روز و یک بار هم اول صبح و قبل از طلوع آفتاب، زیرا از عارف بزرگ و جمال العارفین حضرت آیت الله سید علی قاضی تبریزی منقول است که بعد از ارتحالشان کسی ایشان را در عالم رویا دید و سوال کرد: چه عملی در آنجا از همه مهمتر است؟ می فرماید: زیارت عاشورا، بعد می گوید: من پشیمانم که چرا روزی یک بار زیارت عاشورا را قرائت کردم و دوبار نخواندم .

علامه امینی و زیارت عاشورا:

دکتر محمد هادی امینی - فرزند علامه - می نویسد:

پس از گذشت چهار سال از فوت پدرم، در شب جمعه ای قبل از اذان صبح، پدرم را در خواب دیدم و او را بسیار شاداب و خرسند یافتم. جلو رفته و پس از سلام و دست بوسی گفتم: پدر جان در آن جا چه عملی باعث سعادت و نجات شما گردید؟  فرمود: فقط زیارت ابا عبدالله الحسین علیه السلام.(6) سپس فرمود: پسر جان! در گذشته بارها تو را یادآور شدم و اکنون نیز توصیه می کنم که «زیارت عاشورا» را به هیچ عنوان ترک مکن.

 

[ ۱۳۸۸/۱٠/۳ ] [ ۱٠:٥۱ ‎ق.ظ ] [ فاطمه بوجار ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

مشاور دبیرستان دخترانه شاهد
صفحات دیگر
  • قالب وبلاگ
  • قالب بلاگفا